Hundnamn - måste man tänka ett steg längre?

Ixi, Axa, Izzie, Zelda, Kiara m.m.. eller Lilo, Nala, Ninni, Fia, Elsa m.m.. ? Spelar det någon roll vad en hund heter, jag menar, för omgivningen. Kommer omgivningen reflektera över vad en hund heter?
 
Detta har slagit mig fler än en gång, så dagens fundering är en fortsatt fundering över ett kanske väldigt konstigt ämne. "Hundnamn som provocerar". Vad menar jag med provocerande hundnamn? Som fortsättning på tidigare inlägg där jag snubblade över "utsatta hundraser"(kamphundar bl.a.) tänkte jag nämna att en sådan enkel grej som att döpa en Rottweiler(vakthund) eller en bullterrier(kamphund) till Rex, Zelda, eller Scar t.ex. kan stärka rasens "hårdhet", den omtalade "farliga hunden" osv. Att istället döpa en kamphund eller vakthund till något så gulligt som Nala, Fia, Emma, Elsa osv. ger ett HELT annat intryck, det tror jag absolut på!
 
Se det omvänt också. En liten söt pudel med namnet Rex, det tycker jag är lite häftigt! samma gällande acossearer till hundar. Ett nithalsband på en chihuahua och ett sött rosa halsband till den stora rottweilern, hur gulligt är inte det? Hur det än är, så jobbar man mot fördomar gällande ALLA hundraser, varför förstärka sådant som vi ständigt försöker jobba emot? Skippa det skräckinjagande nithalsbandet om du har en amstaff eller staffe, bara en sådan sak får folk att mjukna lite tror jag.
 
Jag som har tänkt att skaffa valp till nästa år ev, vill ha en tik och tänker ständigt på hundnamn. Jag har helt fastnat på namnet Zelda! Jäklar va jag tycker det är ett fint och coolt namn på en hund! Nu har jag helt börjat gå åt ett annat håll som t.ex. Nala eller Lilo istället, de känns på något sätt mer positivt än mitt coola "Zelda" namn. Kalla mig löjlig men jag kan inte sluta tänka påt. Sen tänker jag samtidigt, folk ska fullständigt skita i vad jag döper min hund till, ett namn säger inte mer än namnet på en individ, punkt, DOCK tycker jag det är väl värt att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0